אינפו-מה? מילון מונחים

אינפוגרפיקה - מילון מונחים

אני מרכזת כאן שמות שונים שנתקלתי בהם, באנגלית ובעברית, לאותו התחום הרחב של עיצוב המידע – סדר בבלגאן, וגם הזדמנות לדלג לתחומים משיקים ומעניינים. 

אינפוגרפיקה

Infographics – אינפוגרפיקה

Information design – עיצוב מידע

Data visualization / datavis – ויזואליזציה, המחשת נתונים / הצגה חזותית של נתונים

אינפו-אקטיביזם

Info activism – אינפו אקטיביזם – שימוש בנתונים ומידע למטרות קמפיינים חברתיים, פוליטיים ופעילות אקטיביסטית. זהו תחום רחב בפני עצמו, שיש לו תחומי משנה וכל מיני משיקים.

לדוגמה, קמפיינים של אינפו-אקטיביזם יכולים להקרא כך: evidence-based campaign – קמפיין מבוסס ראיות
(השם הזה מתוך Tactical Tech)

digital activism – אקטיביזם דיגיטלי – תחום של אינפו-אקטיביזם, שמשתמש כמובן במידע, אך רותם את הטכנולוגיה כדי לחלץ, "לקצור" (harvest) או לאסוף את המידע, למיין ולקטלג ולארגן – ולהציג אותו לטובת מטרה מסויימת.

מידענות – פעילות למען חופש המידע, למען מידע חופשי ברשת ובכלל. המידענים הם מה שפעם היינו קוראים ספרנים – ממונים על ספריות ומאגרי מידע, בעלי כישורי צלילה ושחייה בים המידע.

Infoshop  – מרכז (בדר"כ פיזי) להפצת מידע ומפגש קהילתי (למשל סלון מזל בתל אביב).

תחומים משיקים ומעניינים 

Data journalism  – עיתונות מבוססת נתונים, עיתונות של מידע.
בעולם העיתונות זהו תחום חם ומתעורר ומנער את התפיסות הישנות. תפקידה המסורתי של העיתונות היה להיות הראשונה שמדווחת. בגלל כמויות המידע הדיגיטלי הזמין כיום ואופי המידע החדשותי הזמין ברשת, הופכת העיתונות ממובילה בדיווח, למובילה ביכולת לנתח ולהסביר את המידע.

פוסט ראשון שכתבתי בנושא:   Data Journalism – עיתונות בעידן המידע

cartography – קרטוגרפיה – עריכה, קריאה, עיבוד והפקה של מפות גיאוגרפיות. קרטוגרפיה היא שילוב מרתק של טכנולוגיות מתעדכנות תדיר, פיקטוגרפיה מיוחדת וטיפוגרפיה מקסימה. מאז הצבים שמחזיקים את העולם, ועד גוגל מפס… יש תמיד למה לצפות.

crisis mapping – מיפוי משברים – בעיקר אסונות טבע ומשברים מדיניים. אחד הארועים הראשונים  שתועד כך, היה רעידת האדמה בהאיטי ב- 2010 ומאז התחום מתפתח. זהו תחום שהתפתח מהאפשרויות הטכונלוגיות של  crowd sourcing / crowd mapping
(הגדרה מהבלוג irevolution)

Big data – נתוני עתק –  תחום טכנולוגי המיועד לטיפול בכמות גדולה מאד של נתונים (data) בנפח שמעל מאות טרה-בית, בקצבי הגעה מהירים מאד וממקורות רבים ושונים.  העלות הזולה יחסית של אמצעי האיחסון מצד אחד והכמות האדירה של מידע המגיע משלל מקורות (אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, מכשירים סלולריים, מצלמות אבטחה, סנסורים ועוד) מצד שני, גורם לכך שמידע נאגר ללא מחיקה ומאפשר יכולות ניתוח תבניות (patterns) וקורלציות הנדרשות בעולמות תוכן רבים. עקב כך התפתחו החל מסוף העשור הראשון של המאה ה-21 כלים ואמצעים לאיחסון, ניהול וניתוח של כמויות מידע עצומות אלה.
(הגדרה שערכתי מויקיפדיה)

מה עושים עם big data ?  יש בנתונים האלה הרבה הזדמנויות לאיפוגרפיקות מעניינות, החל ממיפוי משברים רומנטיים לפי סטטוסים בפייסבוק, ועד להצגת דופק החיים של עיר לפי נתונים שנאגרו מ-yelp או foursqare . זה יכול להיות מפה, גרף, או כל מיני צורות שאנחנו פחות רגילים לראות.

הנושא הזה ראוי לפוסט משלו, כך נראה לי, בגלל ההיבטים הטכנולוגים-עיצוביים, אבל גם בגלל ההיבטים החברתיים-כלכליים ועוד. בקרוב..

(האיור הוא שלי: פרט מתוך איור בנושא בית)

מודעות פרסומת

תגובה אחת ל-“אינפו-מה? מילון מונחים

  1. פינגבק: פעם היתה מילה…וזאת ההתחלה | infographicbee·

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s